woensdag 27 april 2011

Onderzoeksvragen

1. Mijn antwoord:
1. Zien deze kinderen de speelpleinwerking als een vervanging van het echte onderwijs:
Wanneer we in het algemeen spreken over speelpleinwerking kunnen we vaststellen dat het hierbij gaat om een leuke maar zinvolle opvulling van de vrije tijd van kinderen/jongeren. Speelpleinwerking behoort niet alleen tot de allochtone kinderen/jongeren in tegendeel er bestaan vele speelpleinwerking waarbij onze gewone kleuters/lagere school kinderen aan te pas komen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn: Kattestroof, Speelkriebels, De speelwei, De Kraalrakkers…
Er is natuurlijk wel een verschil tussen de speelpleinwerking met allochtone/kansarme kinderen en die met de gewone schoolgaande kinderen.
Bij allochtone/kansarme kinderen/jongeren is de speelpleinwerking een opvulling van hun dagelijkse leven, deze kinderen gaan in plaats van naar school naar een speelpleinwerking. Hiermee wil ik niet bedoelen dat de speelpleinwerking een vervanging is van de school, dit omwille dat de kinderen binnen de speelpleinwerking geen les krijgen of tot een hoger niveau qua leerstof worden gebracht. Het gaat binnen de speelpleinwerking bij allochtone/kansarme kinderen om het begrip om deze kinderen beter te oriƫnteren op de maatschappij, hiernaast krijgen deze kinderen natuurlijk ook taal- en sociale vaardigheden aangeleerd. Dit omwille dat ze zonder deze twee vaardigheden niet hoger komen te staan in de maatschappij.
Bij onze gewone kleuters/lagere schoolkinderen vindt speelpleinwerking enkel plaats na school of in vakantieperiode. Hierdoor kan het voor de kinderen lijken als een vervanging van school maar toch is dit niet zo, dit omwille dat hierbij enkel plezier en het amusante aanbod komt.
2. Hoe ga ik om met kansarme kinderen in het dagelijkse leven?
Zoals ik al eerder zei, heb ik absoluut geen probleem met kansarme kinderen.
Ik probeer hen net zoals alle andere kinderen te benaderen en te helpen waar ik kan. Toch vind ik het moeilijk om contact te leggen met kansarme kinderen, dit omwille van hun verschillende gewoonten, hun onervaren taalkennis, … kortom omwille van hun achterstand in vergelijking met onze kinderen. Maar ondanks deze struikelblok wil ik in de toekomst zeker ook aandacht schenken aan deze kinderen en hen op een zelfde manier proberen te helpen alsof het gewone kinderen zijn.


Later in mijn werk bespreek ik hoe ik zou omgaan met kansarmoede binnen de klas of het aankaarten van kansarmoede binnen de kleuterklas.
3. Wordt aan de kansarme kinderen onze godsdienst opgedrongen of mogen ze hun godsdienst, tradities, gewoonten,… behouden?
Het antwoord op deze vraag verschilt naargelang de werking. Bij de ene werking zullen ze meer gesteld zijn op een gelijkheid qua godsdienst, tradities, … tegenover in een andere werking.
Ik persoonlijk vind het belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn, hiermee bedoel ik dat ik het belangrijk vind dat kinderen zich thuis voelen, ze moeten nog steeds iets van zichzelf kunnen bewaren. Iets van zichzelf bewaren betekent natuurlijk niet dat deze kinderen hoofddoeken moeten dragen of continu moeten de mogelijkheid krijgen om te bidden. Ik vindt dat deze kinderen wel hun tradities en gewoonten moeten kunnen bewaren maar dit mag niet storend zijn voor de overige kinderen.
Daarnaast vind ik dat wij al gewone burgers onze godsdienst niet aan hen mogen opdringen, dus niet bidden of continu melden van bij onze godsdienst hoort het zo of zo.
Kortom de kinderen moeten de vrijheid krijgen om hun godsdienst, gewoonten,… te behouden in de mate van het mogelijk is.


Bronnen:
-http://multiculturaliteit.wikidot.com/begeleiding-van-allochtone-en-kansarme-kinderen
-http://www.armoede.org/informatie-voor-hulpverleners/interview-met-een-hulpverleenster/
-
http://www.scholieren.com/werkstukken/24343
2. Antwoord van M.B.:
Omdat ik mijn antwoorden op de onderzoeksvragen eens wou vergelijken met die van een persoon die elke dag met kansarme kinderen omgaat, heb ik deze ook aan de voorzitter ( M.B.) voorgelegd . Hij gaf de volgende antwoorden :
1. Zien deze kinderen de speelpleinwerking als een vervanging van het echte onderwijs?
- Onze kinderwerking wordt eigenlijk niet gezien als een vervanging of verlenging van de schooluren. Wij proberen dan ook zo duidelijk mogelijk te maken dat wij geen aanvullende opvang zijn van de school maar een aparte organisatie die zich volledig achter het idee plaatst dat kinderen vooral moeten kunnen spelen en zich moeten kunnen amuseren.


2. Hoe ga ik om met deze kansarme kinderen in mijn dagelijkse leven?
- Voor mij zijn de kansarme kinderen nog altijd gewoon kinderen. Ik merk soms wel dat ze uit andere leefomstandigheden komen dan de mijne bijvoorbeeld, maar ondanks dit behandel ik deze kinderen steeds gelijk en dus net zoals alle andere kinderen.

 

3. Wordt aan deze kansarme kinderen onze godsdienst opgedrongen of mogen ze hun godsdienst, tradities, gewoonten,... behouden?
- Onze kinderen zijn volledig vrij in hun keuze van Godsdienst, tradities en gewoonten,... In het Jeugdhuis tellen er wel regels, zoals:  respect hebben voor de anderen, luisteren naar de begeleider …, maar die regels zijn niet vastgelegd op basis van een Godsdienst of geloofsovertuiging.

1 opmerking:

  1. je bent wel op een goede en juiste manier bezig maar je hebt tot nu toe te weinig gedaan...

    maak een logboek aan en zorg dat je in orde bent met het aantal SBU voor dit vak. Dit is tot nu toe nog niet het geval

    dus ok, je werkt goed maar te weinig

    BeantwoordenVerwijderen