woensdag 17 augustus 2011

Kansarmoede bespreekbaar maken in de klas:

Nu ik eerder in mijn werk stil heb gestaan bij hoe ik in de omgang ben met kansarme kinderen, wil ik toch ook eens stil staan bij het feit hoe ik mijn eigen kleuters binnen mijn kleuterklas zou laten kennis maken met kansarmoede.
Ik kan op verschillende manieren te werk gaan met mijn kleuters, hieronder ziet u enkele manier hoe ik dit onderwerp zou aankaarten binnen mijn kleuterklas.
Het is belangrijk dat de kleuters na enige tijd weten wat kansarmoede is, wat we eraan kunnen doen, hoe we ermee kunnen omgaan,… daarom zou ik dit thema een twee tal weken binnen de klas laten leven.
1. Praten
Voor we de nadruk leggen op kansarmoede zou ik eerst met de kleuters eens nadenken over wat armoede is. Wanneer we het antwoord daarop weten kunnen we verder gaan met het onderwerp kansarmoede. Ik zou de kleuters zelf eens laten vertellen wat zij weten van kansarmoede, waaraan zij denken bij het woord kansarmoede en ze zelf eens laten nadenken hierover. (Dit is natuurlijk niet mogelijk bij kleuters van 2.5 tot 3 jaar)
2.Filmpje
Om de kleuters een beter beeld te geven over kansarmoede zou ik ze een filmpje laten zien in verband met dit onderwerp. Hieronder vind u twee linken van filmpjes die ik wel fijn vind voor binnen de kleuterklas.
2.1. htttp://www.youtube.com/watch?v=gCRgx2Glx9E
-> In dit filmpje wordt grotendeels getoond hoe de kinderen in armere landen spelen. Hierdoor kunnen de kleuters een vergelijking maken tussen ons speelgoed, onze bezigheden en die van kansarme kinderen.
2.2 http://www.youtube.com/watch?v=p2RxlAxEMTI
-> In dit filmpje kunnen de kleuters eens kijken naar wat wij als gewone burgers kunnen doen voor mensen die leven in kansarmoede, daarnaast kunnen de kleuters uit dit filmpje een vergelijking maken tussen hoe wij naar school gaan en hoe deze kansarme kinderen het hebben.
 3.Tekeningen
 Ik zou gedurende de tweetal weken overal prenten, foto’s, posters,… ophangen zodat de kleuters goed weten waarover we het hebben en zodat de klas leeft in het thema kansarmoede.              
                                                                                     
Geen geld -> Geen eten -> Ziek

  Geen schoolmogelijkheden, laag schoolniveau -> Geen carrière -> Weinig toekomst
Geen eten en drinken -> Ondervoed,...

                                                                         








Geen sociale contacten -> Niet lachen, plezier maken,...
Vaak ziek -> Geen sociaal contact -> Niet naar school kunnnen



4. Opdrachten
Daarnaast zou ik met de kleuters verschillende werkjes maken rond kansarmoede zodat ze zelf ook eens stilstaan bij kansarmoede en meer bekend worden met dit onderwerp.
4.1. Samen met de kleuters in de kring eens stil staan bij wat kansarme kinderen in vergelijking met ons niet hebben. Dit kan ik doen door prenten mee te brengen en de kleuters deze op een vel papier te laten kleven of door hen zelf dingen te laten tekenen op een vel papier.

4.2. De kinderen een A4 blad geven en hen daarop eens laten tekenen wat ze denken dat kansarme kinderen missen.

5. Geschenk
Als laatste opdrachtje zou ik met de kleuters een grote doos vullen met spullen die zij wel kunnen missen van thuis en die we naar kansarme kinderen kunnen opsturen. Dit wordt meegedeeld aan de ouders via een briefje in het schriftje van de kleuters.


Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten